18 mei 2020

Servicetechnieker Jurgen wakkert het vuur terug aan: "Een topproduct verdient een topservice."

Jurgen is een servicetechnieker. Meer bepaald voor exclusieve inbouwhaarden: warme sfeerelementen voor mensen die van klasse en gezelligheid houden. Een job die hij graag doet, waar hij goed in is en waarin de ervaringen uit zijn vroegere jobs hem goed van pas komen. En die hem op tal van boeiende en vaak luxueuze plaatsen brengt. “Je kunt je niet voorstellen waar ik allemaal te gast ben!”

In den beginne was er lego

Als kind was Jurgen verslingerd aan de beroemde plastic bouwsteentjes. Hij daagde zichzelf steeds uit: hoger, moeilijker, mooier. Toen zijn ouders later besloten een eigen huis te bouwen, volgde hij het hele proces fanatiek op. “Alles wat ik zag boeide mij. De kamers die zich vormden. Maar ook hoe ze leidingen legden of stopcontacten plaatsten.” Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Jurgen zich vandaag gepassioneerd toelegt op het onderhoud van inbouwhaarden. Ook daar komen huiselijkheid en techniek samen.

Zowel het hoofd als de handen

In het secundair ging hij eerst voor een algemene opleiding. Maar al gauw besefte hij dat hij ook met zijn handen in de weer wil zijn. Denken én doen dus. Liefst in een goede balans. Tijdens zijn opleiding tot elektricien vond hij dat evenwicht.

Overal leer je weer andere dingen bij. Ik zoek die leerkansen graag actief op.
Jurgen, Servicetechnieker

Daarnaast houdt Jurgen ook van afwisseling. Variatie ziet hij als winst. Het bracht hem als elektricien naar grote en kleinere bouwwerven. Hij werkte als technieker bij New Holland, een internationale producent van imposante kranen en machines. En tegenwoordig vertoeft hij in ‘poepchique’ interieurs. “Vooral gegoede klanten kopen onze inbouwhaarden. Je kunt je niet voorstellen waar ik allemaal te gast ben!”

Enig maar niet eenzaam

Jurgen is de enige servicetechnieker bij Metalfire. Hij trekt er dan ook alleen op uit om de technische problemen bij klanten te verhelpen. Of hij zich dan niet eenzaam voelt? Hoegenaamd niet! “Ik word steeds hartelijk ontvangen, er is altijd koffie. De appreciatie is groot, want je helpt de klanten uit de nood,” verklaart Jurgen. Tijdens de vele ritten tussen de verschillende bestemmingen staat hij in contact met de collega’s en het bedrijf. Of hij denkt al na over wat er bij de volgende klant moet gebeuren.

Baas in eigen planning

Jurgen is erg blij met zijn zelfstandigheid. Zo kan hij zijn dag naar eigen believen plannen. “Ik voorzie een halve dag per week om de schema’s op te stellen voor de nabije toekomst. Dat doe ik van thuis uit en in overleg met de klanten.” Jurgen heeft ook een eigen bestelwagen om tot bij die klanten te komen. Op het bedrijf zelf komt hij maar één keer week. Dan gaat hij langs bij alle collega’s om veranderingen te bespreken en de laatste nieuwtjes te delen.

Vroeg uit de veren

Files zijn tijdverlies. Die kun je dus maar beter ontwijken. Als Jurgen bij een klant in Parijs aan de slag moet, staat hij al om 03u30 op. “En als de rit toch vlotter verloopt dan gedacht, neem ik een ontbijt in een restaurantje bij de klant in de buurt.” Het toont de flexibiliteit van de job, maar ook de flair waarmee Jurgen die naar zijn hand zet. Of hij ook een woordje Frans spreekt? “Ik volgde vroeger enkele talen in avondonderwijs. Al leer je daar niets over ‘waakvlammen’ of ‘ontstekingsmechanismes’, het is een goede basis.’

De aard van het beestje

“Ik ben altijd al een probleemoplosser geweest en kan de situatie snel inschatten,” zegt Jurgen. En dat komt van pas. Toen hij een keer in het gezelschap van de manager naar een klant moest, had hij na drie minuten de oplossing al gevonden. Dat maakte indruk en de dankbaarheid was groot. Een constante trouwens, bij Metalfire: “Je wordt er als medewerker echt gehoord. Ook als je iets wil veranderen luistert men naar wat je te zeggen hebt.”

Jurgen is daarenboven een sociaal dier. Hij spreekt mensen aan zonder te aarzelen, maakt makkelijk contact. Ook dat helpt bij zijn job als servicetechnieker. “Soms ben je de zoveelste stap in een moeilijk proces. Bijvoorbeeld omdat een externe dealer zelf al het een en ander probeerde maar geen oplossing vond.” Dan moet Jurgen tussenbeide komen en de gemoederen bedaren. “Bemiddelen is ongetwijfeld de grootste uitdaging van de job, maar het houdt je alert.”

Verregaande maatregelen

Er zijn momenten waarop het niet lukt met een eenvoudige ingreep. Dan gaat de haard er even uit. “Soms moeten we een stuk van de schouw of de muur uitbreken om het probleem op te lossen.” In dat geval kan Jurgen zijn vroegere ervaringen inzetten. Wat hij leerde in de bouw. “Een servicetechnieker kan best meer dan zijn job alleen.”

"Ik heb altijd propere pantoffels mee"

Wie in andermans huis werkt, moet erop toezien dat het proper blijft. Zeker als er roet en as bij komen kijken. De eerste stap bij iedere klus is dan ook om alles grondig af te dekken en te beschermen. Dat gebeurt vooral met karton en doeken. Maar ook die propere pantoffels kunnen daarbij helpen. En het is een gezellig gezicht.

De interieurs waarin Jurgen zich begeeft zijn bovendien niet de eerste de beste. Zoals gezegd zijn het vooral gegoede klanten die de Metalfire inbouwhaarden installeren. “Een keer moest er een haard van wel zeven meter worden geplaatst. Er kwam een heuse kraan bij kijken om het loodzware ding op zijn plek te krijgen.”

3600 km voor Franse haarden

Metalfire is een familiebedrijf in volle groei. Hun klantenbestand beperkt zich al lang niet meer tot België alleen. Daarom reist Jurgen naar andere Europese landen. Zo was hij onlangs een week in Frankrijk, waar hij de inbouwhaarden van elf verschillende klanten onder handen nam. “Ik moest er ook in een Chateau langsgaan, waar ze wijn maken. Echt prachtig was het daar. Het uitzicht dat je daar had!”

Vivaldis herkent talent

Toen Jurgen een goed jaar geleden zin kreeg in iets anders, ging hij op bezoek in een van de kantoren van Vivaldis. Hij besprak met Eva waar hij goed in was, waar hij naar uitkeek. Niet veel later mocht hij langsgaan voor een eerste gesprek bij Metalfire. En het was meteen raak.

Hij kon er beginnen op 1 oktober, de drukste tijd van het jaar. “In het begin van de herfst verlangt men naar de gemoedelijkheid van een haardvuur. Maar soms blijkt die na de zomer niet meer goed te functioneren. Dat moet dan zo snel mogelijk worden geregeld.” Ondertussen heeft Jurgen er een vast contract. “Als ik toch nog ooit iets anders wil, kan ik ook binnen het bedrijf zelf doorgroeien.”


Recente blog posts