20 januari 2020

“Als technisch verkoper kan je zoveel leren uit de praktijk. Als je er maar voor openstaat.”

Wat is een technisch verkoper in de retail? Eén definitie luidt: “De specialist bij de speciaalzaak die je helpt de juiste materialen te kiezen.” Anne-Lise (50) doet dat bij Bouwmarkt Janssen in Mopertingen (Bilzen), maar ook nog veel meer. En dat vindt ze heerlijk. Voor haar is dit de job waarin ze al haar talent en ervaring kwijt kan. Na 16 jaar in de modewereld - ze werkte voorheen voor The Fashion Store - kwam ze via Vivaldis hier terecht. Dicht bij de roots en bij de klanten met wie ze graag omgaat. Even kennismaken!

Bouwmarkt Janssen is een doe-het-zelf en bouwmaterialenzaak die álles heeft: van de juiste schroef tot en met complete keukens, badkamers en dressings. Ontworpen volgens de smaak van de klant, op maat gemaakt en vakkundig geïnstalleerd. Daarbij is technisch verkoper Anne-Lise over de hele lijn betrokken. Van het eerste klantencontact tot en met de opgetogen berichtjes achteraf. En dat geeft veel voldoening. 

“Klanten ontvangen, goed luisteren, een eerste schets maken en daarna een ontwerp, op basis daarvan de offerte opstellen en groen licht krijgen. Daarmee begint het allemaal. Ook daarna, tijdens de productie en de installatie, blijf ik bij het project betrokken. 

Het allerfijnste? Dat is zien hoe een idee vorm krijgt en gerealiseerd wordt. En ook: een goed contact met de klanten zien groeien. Wanneer ze achteraf tevreden zijn, dan geeft dat goede reclame. Daar doen we het voor!”   

De grootste uitdaging? Mmh… dat is: openstaan voor opmerkingen van de klant, wijzigingen op je ontwerp. Dan moet je flexibel zijn. En rustig blijven.
Anne-Lise, Technisch verkoopster

Creativiteit, techniek & sales 

Op het eerste gezicht lijkt dit een totaal andere job dan wat ze vroeger deed, 16 jaar lang. 

Toen werkte ze voor een modeketen waarvoor ze de verbouwingen van winkels ‘deed’. Uit die praktijk stak ze ook een stevig pak technische kennis op. Daarnaast was ze actief in marketing en sales, klantenacties, de opening van nieuwe winkels, modeshows en koopavonden, … Bij nader inzien werkte ze toen al op het kruispunt van creativiteit, techniek en marketing/sales. Precies waar ze nu staat! 

“Toen ik op zoek ging naar iets nieuws, kwam ik in aanraking met de bouwmarktwereld. Dankzij Vivaldis is Bouwmarkt Janssen nu mijn werkplek. Een echt familiebedrijf met een hecht team dat nauw samenwerkt. De communicatie is goed, dat is belangrijk.” 

De salesmicrobe

De microbe voor ‘het product’ kreeg ze al te pakken als tiener. 

“Vader was schrijnwerker en ging ‘s zondags plaatsen. Ik ging mee en stak op die manier veel op. Later heb ik op 10 minuten mijn eigen keuken ontworpen en papa heeft die toen gemaakt. Je kan veel leren in de praktijk, als je er maar voor openstaat. Maar je moet wel die ‘natuurlijke flow’ hebben om met mensen te kunnen omgaan, om open en natuurlijk te praten.” 

Je typische werkdag? 

“Ik kom hier aan, gooi mijn ‘sjakosj’ neer en begin eraan. Elke dag van 9 tot 18 uur. ‘s Zaterdags rond 16 uur is het welletjes geweest en draai ik de knop om. Dat moét ook. Op maandag heb ik vrij. Klanten komen bij mij op afspraak. Dan sta ik helemaal open voor hun verhaal. Als ik aan het ontwerpen ben of opmetingen doe, ben ik heel geconcentreerd. Goed nadenken moet ik de hele dag door. Dat is nog het meest vermoeiende aan mijn job (lacht).” 

“Soms gebeurt er buiten de uren iets onvoorziens, om 7 uur ‘s morgens een telefoon van een plaatser die iets niet goed begrijpt, dat gebeurt. En dan help ik altijd. Indien nodig gooi ik daarvoor de plannen weer open.”

Hoe word je technisch verkoper? 

“Ervaring opdoen is belangrijk. In de praktijk kan je heel veel leren. Maar je moet de kans krijgen, natuurlijk. En kansen nemen (lacht). Niet te snel opgeven, ook, maar doorbijten. Vrouw zijn is geen nadeel in deze job. En jong zijn is geen must, maturiteit kan zelfs een voordeel zijn. Hoe ik technisch verkoper geworden ben? Ik had contact met Vivaldis en zij hebben mij gebeld met de vraag of ik open stond voor iets anders. Ja, hoor (lacht)." 

Hoe digitaal is retail? 

“Je moet mee met de trend. Ik heb ondertussen drie ontwerppakketten onder de knie. Er hangen ook boeken aan vast van verschillende leveranciers. En cursussen om bij te blijven. Héél belangrijk. Als ik op zoek ga naar creatieve inspiratie, beland ik vaak op Pinterest. Niet meer weg te denken, eigenlijk.” 

Wat is commercieel zijn? 

De marketingreflex uit haar vorig leven heeft ze nog altijd. 

“Bij wijze van marktonderzoek ben ik zelf gaan shoppen voor een keuken, vooral om de anderen aan te voelen. Zo heb ik wel 30 zaken bezocht. En weet je wat? Niet één heeft me achteraf teruggebeld over hoe het nu verder afgelopen was. Niet leuk, toch? Ik heb daaruit geleerd om dat wél te doen.”

Wat met je werk-levenbalans? 

“In onze sector is weekendwerk normaal, want dan zijn de klanten vrij om langs te komen. Zondag en maandag heb ik vrij, dat is prima. En qua afstand elke dag doe ik 25 minuten met de auto. Vroeger werkte ik vooral in de regio Antwerpen, maar naarmate ik ouder werd, begonnen de Limburgse roots toch weer te ‘trekken’. En nu werk ik dichter bij huis. Dankzij Vivaldis, jawel.”