11 februari 2020

Retail vandaag: verrassend veel carrièrekansen in de aanbieding

De retailsector - ook kleinhandel of detailhandel genoemd - is snel geëvolueerd in de laatste jaren, maar staat onder grote druk. Veel winkels sluiten de deuren, overal in België en Nederland. Er verschijnen gaten in de winkelstraten. Sommigen spreken zelfs van een crisis. Omdat de koopkracht en de zin om te shoppen dalen? Integendeel. De vraag is wellicht nog nooit zo groot geweest. Ook de vraag naar verkooptalent gaat door het dak. We zien dan ook een sector die bruist van vernieuwing, met verrassend veel job- en carrièrekansen. Kijk even mee!

Sector die constant verandert

Snelle evoluties: dat is retail ten voeten uit. Als het hierover gaat, komen de webshops vaak als eerste ter sprake. Bijna iedereen koopt online en laat de pakjes - lekker gemakkelijk - thuis bezorgen, op het werk,  in een bpost-kantoor... E-commerce is niet meer weg te denken. En dat heeft een grote impact op de hele handel. Zo komen er (bijvoorbeeld) minder, maar leukere winkels. Shops waar de klant helemaal ondergedompeld wordt in de sfeer van het merk. De klantervaring - of customer experience - staat voorop. Experiential retail, zoals dat heet. 

Opvallend is dat steeds meer retailers op alle ‘touchpoints’ met hun klanten dezelfde beleving creëren. Van Facebookpost tot en met het funky pashokje in de winkel, één naadloze shopervaring. #Omnichannel is het keyword. 

Het consumentengedrag vandaag sluit daar helemaal bij aan. 

Funshoppen in echte winkels, oké, maar het kopen zelf is niet meer beperkt tot de openingsuren. Dat gaat online 24/7 door. De consument kiest en koopt wanneer het hém of haar uitkomt, desnoods tijdens een slapeloos uurtje ‘s nachts. Van zodra dat gebeurd is - enkele kliks later - wil hij/zij de koopwaar zo snel mogelijk in handen krijgen. Snel leveren is dé uitdaging. En hij wil ook makkelijk kunnen retourneren als het niet naar wens is. Ook prijzen vergelijken is een kwestie van seconden geworden. Gevolg: meer druk op de prijzen.

Grote ketens & speciaalzaken

Wat ons bij een andere retailtrend brengt: globalisering. Internationale ketens en merken lopen overal voorop. Vaak zijn die groot - en worden alsmaar groter. Door hun inkoopkracht kunnen zij de prijzen maximaal drukken en elke week koopjes organiseren. Iets wat voor de kleine speciaalzaak (veel) moeilijker is. Creatief en origineel uit de hoek komen is voor die specialisten dan weer evidenter dan voor de groten. Pop-up shops testen nieuwe concepten uit. Ook gepersonaliseerde service is echt iets voor de speciaalzaken. (Iets waarvoor e-commerce nog altijd technische oplossingen zoekt, bijv. via chatbots). 

Chatbots. Retail IT. Dat brengt ons bij data. Wellicht de belangrijkste bouwstenen voor groei in retail. Data om de verkoop te stimuleren, data voor tools waarmee retailers het gedrag van klanten beter kunnen begrijpen, hun trouwe klanten belonen en nog meer gepersonaliseerde communicatie aanbieden. Dat zijn gegevens die ze zelf verzamelen, maar ook zgn. big data (informatie over heel grote groepen van mensen)  en artificiële intelligentie.

Alles samen zorgt dit voor een beweeglijke, up-to-date en (heel) uitdagende sector.

Mensen die vandaag een toonzaal binnenkomen, hebben dikwijls al veel opgezocht op het internet. Ze weten meer dan vroeger. Prijzen? Die vinden ze overal. Ze hebben iets gezien dat hen aanspreekt, willen dat ook en zoeken bevestiging. Dat moet je weten als je hen ontmoet. Mijn rol is vooral adviserend.
Didier, Verkoopadviseur/toonzaalverkoper

Meer carrièrekansen dan je denkt

Een sector onder druk, in volle evolutie: zijn daar nog jobkansen te rapen, kan je daarin nog een toekomst opbouwen? Het antwoord is (verrassend genoeg): jazeker. Als je maar afgeraakt van enkele vooroordelen, zoals:

  • "Mooi zijn is genoeg om het als verkoper v/m in de retail te maken."

Een zekere uitstraling hebben is natuurlijk een pluspunt. Maar vandaag verwacht de klant meer van jou. Denk maar aan inlevingsvermogen voor hun wensen,  geloofwaardig advies (met kennis van zaken) en een overtuigende bevestiging van hun keuze. 

Je werkgever kan ook meer van jou verwachten en je een bredere waaier aan taken toevertrouwen. Dan ben je van a tot z bij de zaak en het product betrokken. Dat geeft ook méér voldoening. 

Je hebt dus maar beter wat meer in je mars dan alleen maar je looks. Ook wat flexibiliteit, bijvoorbeeld. Retail lééft van drukke dagen met veel klanten (want er zijn er ook andere). Dan ben jij er ook. Helemaal.

Mijn werkdag? Ik kom hier aan, gooi mijn ‘sjakosj’ neer en begin eraan. Elke dag van 9 tot 18 uur. ‘s Zaterdags rond 16 uur is het welletjes geweest en draai ik de knop om. Dat moét ook. Op maandag heb ik vrij.
Anne-Lise, technisch verkoper van keukens
  • "Retail, dat zijn toch alleen maar verkopers en verkoopsters, niet?"

Verkopers m/v zijn super belangrijk voor de retail. Maar de sector biedt ook heel wat kansen voor andere profielen, zowel laag- als hooggeschoold. Er zijn zelfs maar weinig sectoren die zoveel verschillende soorten jobs te bieden hebben. Lees hier meer over >

Veel voorkomende vacatures in de retail: 

  • Druk op de prijzen, druk op de lonen? 

Uiteraard staan lonen wel eens onder druk in een sector onder druk. Maar een breder takenpakket geeft ook meer draagvlak voor een behoorlijke verloning. En buitengewone verkoopresultaten kunnen voor extra voordelen zorgen. 

Over het algemeen is de vraag naar verkooptalent niet gedaald, integendeel. Slaag je erin, goede relaties met klanten op te bouwen en mooie resultaten te boeken, dan heb je zeker vaste grond onder je voeten om over jouw vergoeding te praten.

  • Zonder retailervaring mag ik het wel vergeten, zeker? 

Ervaring is meestal een pluspunt. Maar ervaring ‘in de sector’ is dat niet altijd. Een loopbaanpartner zoals Vivaldis zal eerst en vooral naar je persoonlijkheid kijken. Je mindset en motivatie. En naar de skills en competenties die je in vorige jobs hebt ontwikkeld. Ook buiten de sector. Op basis daarvan kan je perfect ‘gematcht’ worden voor je volgende job.

Secretaresse. Onthaalmedewerkster. Transportplanner. Al mijn vorige jobs zijn een goede leerschool geweest voor mijn huidige job in sales. Ik heb geleerd om presentabel te zijn in het onthaal van klanten, hoe ik het best reageer in bepaalde (soms spannende) situaties, … en transportplanning was de meest intensieve leerschool. Al die ervaring kan ik nu als commercieel bediende goed gebruiken.
Sarah, Commercieel bediende

Doorgroeien: the sky is the limit? 

Elke job is waardevol, als schakel in de retailketen. Maar je kan ook opklimmen, naar meer verantwoordelijkheid, meer leidinggeven, meer inspraak, … Retail is een sector met verrassend veel doorgroeimogelijkheden. De carrièreladder opklimmen en promotie maken? Jazeker, het kan!

Van rekkenvuller tot CEO van een keten: niets houdt je tegen. De ladder ziet er dan zo uit: 

Rekkenvuller >

→ verkoper / kassierster >

→ assistent-filiaalleider / assistant store manager >

→ filiaalleider / store manager >

→ district manager >

→ sales manager > 

→ commercieel directeur 

→ CEO

Hogeschooldiploma’s tellen minder mee dan commercieel inzicht, passie voor het vak en talent om klanten aan te trekken, te overtuigen en tevreden te maken. Zo tevreden dat ze het doorvertellen aan iedereen die het horen wil. 

Daar is niet één toverformule voor. Commercieel zijn en verkopen, dat doet iedereen op zijn eigen manier. Zoals hij/zij is. 

Maar graag met mensen omgaan, communicatief zijn, graag mooie resultaten neerzetten en - waarom niet - ambitie in huis hebben, helpt zeker om een topjob in retail te scoren.


Recente blog posts