16 december 2019

"Als transportplanner kort op de bal spelen, dat bevalt me keigoed!"

Hoe komt iemand van de kunstschool terecht in een job als transportplanner? Op aanraden van een vriendin ging Melissa eerst aan de slag in goederentreintransport. Tot haar eigen grote verrassing beviel haar dat zo goed dat ze nu elke dag ‘werkdagen’ maakt voor een kleine 90 autobuschauffeurs. Ze staat haar vrouwke, zeker weten. Ook als het spannend wordt.

In het Waasland - van Linkeroever tot en met Lokeren - rijden chauffeurs en autobussen van de groep Waaslandia voor De Lijn. Dat alle ‘diensten’ bemand raken, in shiften van ‘s morgens 4u30 tot ‘s nachts 1 uur, is het werk van planner Melissa (29). Als mensen vragen wat ze precies doet, antwoordt ze wel eens: “Ik maak werkdagen”. Een kantoorjob die best wel wat uitdagingen met zich meebrengt. Als transportplanner is ze immers ook personeelsplanner voor een ploegensysteem waarin op dit moment zo’n 88 chauffeurs meedraaien.

Ik zorg ervoor dat elke dag elke dienst gereden wordt. En dat de chauffeur altijd bij iemand terecht kan. Ook ‘s nachts. Soms wel spannend, ja. Maar dat zocht ik ook!
Melissa

"Je vrouwke staan"

Bijna 90% van de chauffeurs zijn mannen. Kan ze die wel de baas?

“Ja, je moet je vrouwke kunnen staan. Maar dat lukt wel. Geven en nemen, dat is de regel bij mij. En dat weten ze. Als je veel voor mij doet, geef ik veel terug, that’s the spirit. Het moet van twee kanten komen. Zoals ik al zei, ben ik niet alleen transport- maar ook personeelsplanner. Mijn job gaat vooral over mensen. Het is een job die je moet aanvoelen.”

 

Feestdag. Veel chauffeurs met verlof. Volk tekort. Naar iedereen een app’ke gestuurd om in te springen. Eén iemand stond er de dag zelf. Oef, opgelost! Toen bleek dat er al iemand was. Hier denken we nog dikwijls aan terug.
Melissa

Stress? Passie!

Op het kantoor werkt ze in een klein maar hecht team, goed op elkaar ingespeeld. Met de back-up planner, de loondienst en de administratie werkt ze het meest samen. In de beste verstandhouding. Over welke kwaliteiten moet je beschikken om een goede planner te zijn?

“Natuurlijk moet je stressbestendig zijn. Ik was op zoek naar meer uitdaging en kort op de bal spelen, en dat heb ik hier gevonden. Want er kan altijd iets misgaan, en altijd iets anders. 

Maar na de dienst moet je de knop omdraaien en de spanning van de dag kunnen vergeten. Ik kan dat wel.”

Hard werken voor iets waar we niets om geven is stress. Hard werken voor iets waar we van houden, is passie.
Melissa

“Als transportplanner moet je goed met de computer overweg kunnen. Programma’s leer je gebruiken ‘on the job’. Ik werk vooral met Excel en de planningsoftware ontworpen door IT hier. Talenkennis is hier niet zo belangrijk, als goederentransportplanner moest ik bv. Duits kennen. Maar duidelijk communiceren is altijd belangrijk. Ook omdat je soms met anderstaligen te maken hebt.”

Met karakters omgaan is niet altijd gemakkelijk. Rustig blijven en je kop niet laten zotmaken, dat is de kunst.
Melissa
werken als transportplanner

Logistiek: verrassend leuk

Hoe kwam zij op deze werkplek terecht?

“Dat is een verhaal apart! Eerst ging ik aan de slag in goederentreinverkeer, dispatch en planning. Geen bewuste keuze voor logistiek, nee. Ik had wel een goede vriendin die er graag werkte. En het is me daar keigoed bevallen

Toen ik om economische redenen bij het goederentransport moest vertrekken, vond ik dat echt spijtig. Ik wilde weer zo’n job! Via Vivaldis Interim kwam ik al snel hier terecht, na drie weken. We hadden toen net ons huis gekocht, de job was dus welkom!”

Wat trok je aan in een planningjob in de logistiek?

“Laat het me zo samenvatten: ik zocht een bureaujob met veel afwisseling, niet alleen administratie. Ik zocht uitdaging. Elke dag nieuwe problemen en dan kort op de bal spelen, dat trekt me aan. Toen ik bij Waaslandia op gesprek kwam, kreeg ik een goeie uitleg. En ik mocht beginnen. Ook door mijn vorige ervaring in de logistiek.”

Die gaat dat niet aankunnen… zag ik hen denken. Maar het lukte wel.
Melissa

Glijdende uren

Toen Melissa aan deze job begon, had ze net een huis gekocht. Ondertussen heeft ze een kindje dat in februari 2 jaar wordt. En nummertje twee is op komst. Hoe combineert ze haar spannende job met haar jonge gezin?

“Flexibel. We hebben glijdende uren, met andere woorden: wanneer we precies werken is minder belangrijk dan dat we zorgen dat het werk goed gedaan wordt. ‘s Avonds na de kantooruren doen we wachtdiensten, want dat is nodig met diensten die pas om 1 uur stoppen. Die doe ik om de andere week. De weekends nemen de collega’s voor hun rekening. Voor de rest woon ik niet ver van het werk en files ken ik niet. Prima, dus!”

Doorgroei-ambities heeft ze niet meteen. Hoewel ze werkt bij een groeiend bedrijf dat onlangs Present Cars heeft overgenomen en dat nog veel toekomstplannen in petto heeft. Extra autocars, extra klanten, extra dienstverlening, extra werk. De communicatie met de leidinggevenden loopt alvast prima. Stelplaatsverantwoordelijke worden zou een ambitie kunnen zijn. Maar voorlopig heeft ze genoeg uitdaging aan haar huidige job en haar groeiende gezinnetje.

In de logistiek is veel werk te vinden. En Vivaldis Interim opent deuren.
Melissa

De logistiek bleek uiteindelijk dé biotoop voor iemand die nooit kantoor of boekhouden heeft gestudeerd. Wie had dat gedacht? Zij alvast niet.

“Ik heb een diploma Kunst Secundair Onderwijs. Schilderen, beeldhouwen, tekenen, dat is mijn ding. Maar niet echt iets om mijn brood mee te verdienen. Later, als de kinderen iets groter zijn, wordt het misschien wel weer tijd voor iets creatiefs.

Voorlopig… ben ik perfect gelukkig zo.”