11 december 2019

“Elk shipment is uniek. Er kan altijd iets misgaan. Maar dat maakt het ook zo boeiend.” 

Toen Granel Issanbaiev uit Tashkent (Oezbekistan) in België aankwam, wist hij niet waar hij aan de slag zou gaan. Dertien jaar later is hij expediteur klasse 6 die al veel kanten van ‘de logistiek’ heeft leren kennen. Nu voelt hij zich als een vis in het water in ‘de maritiem’. Een shipment naar het andere eind van de wereld binnen X tijd? Komt voor mekaar. Hij krijgt wel even een krop in de keel als hij het heeft over de collegialiteit die hij al mocht beleven. “Logistiek is een ketting. En er kan altijd iets misgaan. Maar dan ben je er voor elkaar. One team, one goal, one client.” Of: ook logistiek is wat je er van maakt. 

De logistiek: het was geen bewuste keuze voor Granel Issanbaiev. Hij was opgeleid als journalist maar wilde vooral aan het werk. Via Vivaldis stapte hij een totaal onbekende sector binnen. Expeditie? Geen flauw idee wat dat precies inhield. “Eerlijk gezegd was ik bang dat dit te moeilijk voor mij zou zijn.” Maar dat was het niet. Stap voor stap - en job na job - leerde hij verschillende werkplekken binnen de logistiek kennen. Want dat kan: in de logistiek is er altijd wel een nieuwe uitdaging te ontdekken. Zo werkte hij bij equipment maintenance, truck dispatching en cargo groups, containerbedrijven, leveringsdiensten zoals DHL, en zo meer. 

Te moeilijk? Je moet het gewoon doén. En bereid zijn om te leren, constant.
Granel

Nu leeft hij zich uit in de maritieme sector waar hij zich vooral bezighoudt met ocean shipments. Hiervoor als Vessel Reconciliation Coordinator, nu als expediteur in Antwerpen. Noem het een architect en regisseur van shipments. Een vracht goederen over een maand op locatie X in Vietnam afleveren? Daar zorgt hij voor. De tijdlijn met alle trajecten bepalen, de douane- en ander administratie regelen, afspraken en contracten maken met alle betrokken partijen, dat is zijn terrein.

Mijn zoon heeft hier zopas een studentenjob gedaan, zes weken. Hij was elke dag moe, maar vond het heel afwisselend en boeiend.
Granel

De grootste uitdaging?

Granel: “In onze job moet je veel eindjes bij elkaar knopen, snap je? En dat maakt het best wel spannend. Telkens opnieuw. Bij elk shipment zijn meerdere partijen betrokken. Logistiek is een keten. En daarin kan er altijd wel iets misgaan. Mét gevolgen voor de anderen. Er is een IT-applicatie die plat valt, de transporteur heeft geen capaciteit, er is geen plaats op de boot, foute containers, onregelmatigheden in documenten, … Eén fout cijfertje in een referentiecode kan grote gevolgen hebben. Je leert heel oplossingsgericht te denken.” 

Als expediteur heb je ‘het altijd gedaan’. Daar moet je tegen kunnen. Keep cool.
Granel
een job als expediteur

(Very) just in time

“In mijn vorige job kreeg ik als opdracht machinerie te verschepen in een speciale container zonder wanden. Speciaal én duur. Maar de machinerie raakte niet op tijd in de terminal. Terwijl elke minuut vertraging voor het schip veel geld kost. Bovendien wordt zo’n schip geladen volgens het ‘first in, last out’ principe naargelang van de verschillende bestemmingen. Heel spannend… maar het is ons toch gelukt het op tijd te laten vertrekken.”

#BALANS WERK-PRIVE: OK

Expediteur zijn, een kwestie van onregelmatige uren en nachtwerk? 

“In andere jobs was dat wel eens zo, maar nu werk ik op een internationaal expeditiekantoor. Zonder nachtwerk, wel met glijdende uren en vergoedingsdagen, dat is zo geregeld in de maritieme sector. De kans dat ze me bellen om 23u om een container binnen te nemen, is klein.

De werktijden komen me goed uit, zo.  

Vroeger was dat soms anders. Bij truck dispatching moest ik 24/7 beschikbaar zijn. Logisch, want chauffeurs kunnen altijd in onvoorziene situaties terechtkomen en dan moet de truck dispatcher het oplossen. Je bent een duizendpoot en manusje van alles, maar dat maakt het ook wel heel boeiend. En je leert er ontzettend veel mee. In een terminal wordt altijd in shiften gewerkt, dat heb ik nooit gedaan. Maar ook daar kan je bewust voor kiezen.

Veel hangt af van wat je zelf wilt. En wat je er van maakt, natuurlijk! Ook de verplaatsingstijd van en naar je werkplek kan belangrijk zijn. Als je elke dag twee uur over 20 km doet, heb je het soms wel gehad.” 

Een job dichter bij thuis: die keuze heb ik ook gemaakt.
Granel

#DE ENE WERKGEVER IS DE ANDERE NIET

‘De logistiek’ en de maritieme sector zijn brede en afwisselende sectoren. Je kan je eigen interesses volgen. En met wat ervaring kan je eigenlijk overal aan de slag.

 

 

Ook onder de werkgevers zijn er verschillen. ‘t Is maar wat werkt voor jou, stelt Granel. 

“In een kleiner bedrijf kan je takenpakket veelzijdiger zijn, waardoor je veel verschillende dingen leert. De sfeer is er soms familialer en aangenamer. ‘Klein’ beginnen kan interessant zijn. Een groot bedrijf werkt meestal meer gesystematiseerd, met meer onboarding procedures, meer digitalisering, ... Alhoewel. Hoe gedigitaliseerd de maritieme sector ook is, toch wordt 60 à 70% van alles wat ik behandel, nog altijd afgedrukt en in mappen geklasseerd. De ‘paperless office’ is niet helemaal doorgedrongen tot in de maritiem (lacht).” 

Automatisering werkt. Tot het moment dat het misloopt (lacht)
Granel

#HET ZIT IN JE DNA

Wat heb je nodig om expediteur te worden? Niet per se hogeschooldiploma’s, meent Granel. Als hij het voor het zeggen had, zou ervaring zelfs het eerste criterium worden. Want de echte test komt pas in de praktijk. 

Wel zijn er enkele skills waar je niet zonder kunt. Noem het de musts. 

Stressbestendig zijn, is het eerste wat in me opkomt. Dat moét. Maar dat leer je ook door de ervaring. Zoals gezegd is elk shipment anders - zelfs al ga je via een bekend traject. Er kan veel gebeuren onderweg naar Chakkamakka. Ondanks omstandigheden moet je altijd kalm en vriendelijk blijven. En klantgericht, natuurlijk. Gezond verstand en logisch denken heb je constant nodig. En talenkennis: Engels, zeker - en in België graag ook wat Frans. Er komen ook nogal wat administratie, wetten en reglementen bij kijken. Je moet dus accuraat zijn. En bijblijven, natuurlijk.”

Ik ken iemand die altijd op Spoed heeft gewerkt en die nu containers checkt op een terminal. Lijkt een vreemde switch, maar zo raar is dat niet.
Granel

#DOORGROEIKANSEN 

Rijd je je snel ‘vast’ in het expeditievak, in één functie? Helemaal niet, meent Granel. Doorgroeien gaat eigenlijk vrij gemakkelijk. Daar is hij een levend bewijs van.  

“Volgens het paritair comité zijn er negen categorieën in jouw klasse, met aangepaste verloning. Je kan dus professioneel meegroeien. Als je dat wilt, natuurlijk. De verloning is meestal competitief en over bijkomende voordelen kan je onderhandelen.”

Ik ben nu expediteur, bediende klasse 6. Zonder diploma’s. Wel met ervaring.
Granel

Constant bijleren

Een must is wel: permanent op de hoogte blijven in de snel veranderende sector. Er is veel wetgeving, reglementering en formaliteiten die impact hebben op het werk.  

“In diverse firma’s kreeg ik al de kans om opleidingen te volgen. Zo heb ik in het afgelopen jaar de nieuwe ISO-standaarden leren kennen en kon ik ook mijn certificaat ‘gevaarlijke goederen’ opfrissen. Zo blijf je op de hoogte.”

Expeditie is mijn habitat!
Granel

#ONETEAM ONEGOAL

Expeditie is een teamsport. “Don’t break the chain”, dat is de spirit. Als het gesprek daarop komt, wordt Granel even emotioneel.

“Overal waar ik gewerkt heb, vond ik een ‘goed collectief’. Ik heb altijd kameraadschap en collegialiteit ervaren. Als allochtoon was ik dertien jaar geleden de enige tussen 400 collega’s. Ik heb me moeten bewijzen. En ik ben erin geslaagd om respect en waardering te krijgen. Dat geeft een héél goed gevoel, ja.”  

Waar je ook vandaan komt, jouw efforts worden gewaardeerd.
Granel